Sunday, June 24, 2012

From Cameron Highland with Love

Assalamualaikum.

Eceh. Tajuk rasa macam mintak muka kena sagat kat jalan raya.

Disebabkan nak abeskan cuti 4 hari yang tak boleh dibawak ke tahun depan, macam besa, pi lah jalan-jalan. Apa lah erti jalan-jalan tanpa shopping. Dah abes banyak duit kat Jakel. Aku pun tak tahu doa apa salesman tu guna sampai kain apa yang dia pegang semua aku beli. Bahaya bahaya bahaya. Ayat bodek yang tak pernah lekang daripada mulut dia adalah adik manis. Ya. Dia panggil aku adik manis siap bagi air laici yang sangat manis kat aku. Tak bagi air laici manis pun aku dah manis. Semut tengok aku pun boleh dapat kencing manis. KAHKAHKAHKAH. Mau tak panggil aku adik manis. Dah dekat beribu duit abes kat Jakel saja.

Move to Cameron Highland's story.

Lalu ikut jalan dari Tapah. Memang menguji skil memandu tambah-tambah lagi drive kereta manual. Abah, you my idola. I love you. Kalau aku drive kereta manual, memang akan jadi cerita sedih korea episode 5.

Sampai sana, apa yang kami cari dulu adalah kedai makan dan peta. Aku pulak sibuk mencari kedai jual barang-barang strawberi. Heee. Kemudian baru jalan-jalan kat strawberry farm dan tea farm.

Petang tu pergi pasar malam. Aku macam tak berapa ketahuan. Macam nak beli semua barang yang berkaitan dengan strawberry. Nasib baik duit tak berapa nak banyak, you know, lepas berpoya-poya kat Jakel. Ada banyak barang strawberry yang cantik, comel dan murah. Orang lain sibuk beli buah strawberry cicah coklat, aku sibuk beli stokin gambar strawberry. HAHAHAHA. Tiba-tiba jadi obses dengan barang strawberry.


Esok pagi lepas breakfast, pergi jalan-jalan beli barang. Aku macam biasa. Jadi tak ketahuan tengok barang strawberry. HAHAHAHA. Breakfast kat hotel ni bagi aku okay. Ada banyak makanan. Makan lah sampai perut jadi bulat macam tempayan. Tak apa. Tak ada yang nak marah. Tapi jangan harap nak dapat perut kecik comel macam strawberry kalau makan macam tak jumpa makanan sejak dari zaman sebelum merdeka lagi.





Ada nampak pancake kat atas? Mampu makan sikit sebab ada kisah sedih disebaliknya. Ini lagi sedih daripada cerita korea episode lapan. Niat hati nak cari syrup untuk makan dengan pancake. Bila sudah jumpa, tuang lah atas pancake. Masuk saja dalam mulut, rasa menyesal letak syrup tu atas pancake. Tak sedap langsung. Ini syrup palsu. Sangat alsu syrup ni. Sebab apa palsu? Sebab tu adalah kicap, bukan syrup. Cis cis cis. Aku tersilap amek. Cis cis cis.

Oh ya. Masa dekat srawberry farm sempat tengok kejap depa shooting drama vanila coklat. Masa tu tak kenal sapa pelakon-pelakon tu sebab aku pun jarang tengok tv. Dah kenal jadi sasau bila tengok Amir. KAHKAHKAH.

Masa pi bee farm dengan harapan dapat tengok maskot lebah tengah tiup belon untuk budak-budak ke tengah lambai-lambai kat orang yang ke. Rupanya ada patung lebah batu saja. Kalau nak tengok payung batu lebah, boleh lah pi sana. Tak rugi kalau tak pi sana. Serius. Butterfly farm boleh lah tahan. Aku teruja nak kejar rama-rama kat sana walaupun sebenarnya ada jugak rasa takut nak duduk dekat-dekat dengan rama-rama kat sana. Buat-buat berani. Rama-rama kat sini tak berapa nak colourful. Kaler lebih kurang sama ja.

Kerja part time jadi duta taman rama-rama. Rehat sebentar daripada jadi duta Jusco.


Duta lebah kembali beraksi. Yeah.

Queen bee yang tak menjaga penampilan diri. Comot. Aku sebagai lebah berasa sangat dukacita dengan sikap queen bee yang bersikap sedemikian.

Ada jugak cadang nak pergi taman bunga. Tapi bila tengok bayaran yang bagi aku boleh tahan mahal, aku cancel. Lain kali saja lah masuk.

Cameron Highland memang best. Ada keistimewaan tersendiri. Kalau pergi sana dan tak jalan-jalan mana pun dah okay. Tak pun makan kek dan minum teh panas sambil tengok sunset.  Cepat lah dua tahun. Nak pergi Cameron Highland dengan... dengan... hik.

 Sebelum

Selepas

Sangat tenang. Bila tengah malam, sejuk macam aku ni ikan bawal dalam peti ais.KAHKAHKAKAH. Sebenarnya aku pun dah lupa nak taip apa. Biasa lah. Ini cerita lama. Disebabkan pergi Cameron Highland, aku suka lagu Hyper Act, Ku Tiba Lagi. Kalau malam, selain daripada pergi pasar malam, kami dah tak tahu nak pergi mana. Tapi sempat jugak kami main lif lambang tak tahu nak buat aktiviti apa dan menghilangkan rasa sejuk. Lagipun, parking kat hotel yang kami duduk agak terhad.

Dan sekarang, keinginan nak pergi sana tak padam.

2 comments:

MissThe3Dara said...

Haha , samalah.

Dah bape kali pergi tapi nak pegi lagi wpun ramai cakap xde ape ape pun :p

ketikketok said...

Jom cuti-cuti unik Terapi Spa & Keluarga Mini Agro-Forestry Aromatherapy Village Cameron Highlands.