Friday, January 29, 2010

Iron Lady

Salam suma.

2 minggu yang mengharukan telah selamat diharungi secara haru biru dengan jayanya. Sangat-sangat lega. Rasa macam satu beban yang sebesar anak daineso dah lepas. Kalau lah beban ni ada tangan rasanya dia angkat saya guna jari kelingking pun dan boleh. Mungkin saya yang kecik atau beban itu yang sangat besar sehingga mampu mengangkat saya yang kecik? eerr. Nampak macam logik kan benda besar angkat benda kecik. Kalau saya angkat anak gajah nampak sangat tipu.

Selama 2 minggu jugak lah saya tak terasa nak  pergi praktikal. Hati dan perasaan saya tak ada kat hospital. Tak ada hati dan perasaan nak buat keja. Mungkin hati dan perasaan tertinggal dalam balang kaca kedap udara. Tidur pun dah tak berapa nak nyenyak sebab dalam minda dah set. Esok mesti bangun awal untuk pergi praktikal. Kalau lambat bangun memang nak cari nahas. Selalu terjaga tido pada masa yang tak sepatutnya seperti tengah malam buta yang sepatutnya masa itu tengah mimpi yang indah saja macam mendirikan masjid bersama insan tercinta (ehem). Ini tidak. Terjaga hanya kerana teringat nak pergi praktikal T____T

Saya rasa hati dan perasaan saya ada sikit masalah. Mungkin konflik dalaman yang sangat hebat seperti ada raksasa tengah berdansa sampai Ultraman terpaksa masuk campur untuk tenangkan keadaan. Walaupun rasa macam ada konflik dalaman tapi saya tak dapat mengenalpasti apa punca konflik tersebut. Ia lebih kepada antara kehendak sendiri atau kehendak orang lain. Diluah mati emak, ditelan mati bapa (eceh) Boleh salin dalam buku nota peribahsa untuk hari ini. Kalau tak mahu salin pun takpa. Boleh hafal dan pahatkan dalam minda atau sulamkan dalam hati. Tak mahu buat pun tak mengapa. Saya tak marah pun. haha.

Tapi bukankah praktikal sepatutnya menyeronokkan. Seorang rakan saya berkata dia lebih suka pegi praktikal daripada masuk kelas. Saya tak ada perasaan untuk pegi ke mana-mana. Sleep and shopping are the best theraphy. I mean for me other than watching movies and others things. You know. Girl's stuffs. Why I'm heartless?

  1. Setiap hari kena bangun dan bersiap-siap awal daripada biasa. Sememangnya setiap hari bangun awal. Kalau hari kelas biasanya bangun pukul 6.10 pagi, masa praktikal kena bangun pukul enam pagi. See? Awal kan, bagi saya. Walaupun perbezaan yang sedikit tapi tetap memberi kesan kepada saya. Jangan perlekehkan masa sepuluh minit tersebut.
  2. Masa praktikal merupakan masa di mana saya cenderung skip breakfast. Tahukah natijahnya kalau skip breakfast? Perut akan membuat bunyi yang kurang best seperti ada parti bujang dalam badan. Kalau bertugas di bilik yang kurang sibuk boleh lah skip pegi Hospimart yang sesak giler walaupun saiznya berkali ganda kecik dan comel daripada Tesco. Bila dah lapar, mula lah muka pelan-pelan transform jadi vampire. Tengok patient pun macam nak makan patient. Nasib baik iman kuat. Kalau tak dah lama telan patient hidup-hidup. Ingat Tuhan. Ingat Tuhan.
  3. Kaki akan jadi cramp masa lunch time. Sepagi tak dapat duduk walaupun seminit. Tahukah anda bahawa nikmatnya tak terkata walau dapat duduk cuma seminit. Seminit itu emas.
  4. Berpotensi untuk abes duty lambat. Ini sudah kemestian kalau duty di kecemasan. Saya berani potong kuku sehari empat kali. Tak sampai hati nak tinggalkan radiografer sorang-sorang buat kes walaupun masa duty dah abes.
  5. Saya bosan tunggu wafer lambat siap masak dekat Hospimart. Asalkan time saya nak beli mesti ramai yang nak beli. Tak kesian ke dengan saya yang membawa muka sengsara selepas duty dan penuh sinar harapan nak makan wafer. Kamon lah. Kata gentleman. Ladies first. Bila beli wafer tak ada pulak yang bagi ladies first. heehh.
  6. Saya rasa sangat selekeh apabila abes duty. Kalau duduk di bahagian kaunter jari jemari yang mulus dan runcing buluh ini (eceh) akan jadi comot sebab terkena dakwat cop jabatan dan pen serta liquid paper. Tak masuk lagi dengan tudung jadi sengat. Confirm tudung senget lepas office hour. See. Sangat sengsara kan.
  7. Boleh jadi kesatria baja hitam tunggu van atau bas datang fetch. Ini part terbesar dalam bahagian-bahagian terbesar senarai saya. Penantian itu satu kelaparan. Kira okay lah tu jadi kesatrian baja hitam. Kalau jadi Godzilla lagi haru. Kang abes suma keta bas saya amek makan cicah dengan kopi panas.
Lately, minggu berpraktikal adalah minggu yang sangat beremosi bagi saya. Ingat nak mengadu kat Kak Engku, SY dan Kril tiap-tiap pagi kat Sinar pagi. hehe.

No comments: