Wednesday, December 09, 2009

sekuel kerana hari ini 8 Disember

Salam suma.

Harinih memang saya cipta rekod baru. Bangun awal pagi. pergh. Kagum betol dengan diri sendiri. eh eh. Jap jap. Bukan maknanya selama nih saya bangun tengah hari rembang. Lain-lain. Saya masih bangun dalam jangka masa pagi tetapi waktu jer yang lain. Maksud saya jarum panjang dan jarum pendek pada nombor yang lain. argh. Tak best explain pasal jarum jam. Tak best pun.

Semangat nak taw result memang tak penah padam walopun saya cuba padamkan dengan minum air. Malah semakin marak. eh eh. Lupa pulak kan. Api akan jadi lebih marak bila kena simbah dengan air sebab air ada oksigen yang membantu untuk menyalakan api. Majoriti da taw rasanya fakta nih. Alar. Macam kita buat experiment sains dulu-dulu. Alar. Masa kita zaman muda beliau remaja. hehe. Kalau nak taw result mesti kena mandi dulu. Nak semarakkan lagi semangat. Bagi wangi-wangi dan comei-comei walopun cuma nak kol HEM. Kalau nak 3g lain lah. Ini nak dengar sora jer. aarrgghh. Tak kira. Kena jugak bagi comei walopun cuma kol.

Dengan lafaz Bismillah, jari jemari mulus (eceh) ini mendial nombor kolej. Setelah beberapa kali kol baru dapat. Alhamdulillah lega sangat. Seyes lah. Berdebar-debar macam ada keta kebal duk berarak dalam jantung.

HEM : Course apa?
Saya : Radiografi.
HEM : Sem?
Saya : 3
HEM : Nama?
Saya : Siti Nurhaliza (bukan nama sebenar)
HEM : Tunggu kejap iyer.
Saya : okay! (jawab dengan yakin)

5 minit kemudian ... Tapi saya rasa 10 minit jugak kena tunggu.

HEM : Alamak. PC lambat lah.
Saya : owh. yeker. (dalam hati : memang nak kena campak dalam laut agaknya pc tu)
Akak mana ntah : Adik bagi nombor telefon. Nanti kami kol balik.
Saya : Sori akak. Saya tak pakai telefon kat umah or pakai handphone. Saya pakai publicphone jer. Baru tadi install. Setakat botol air bentuk handphone ada lah. Nih nombor saya. 017 444 tekan tekan tak dapat.

Saya pun sambung sapu sampah kat rumah sambil menunggu dengan penuh sinar harapan. Kemudian Ida anta mesej. Dia da taw result. haahh sudah. Entah macam mana result saya. Ida cakap dia baru jer kol. Lepas kol terus bagitaw saya. isk isk isk. Terharunya T___________T Saya tinggalkan penyapu seperti abes madu sepah dibuang. Terus kol. Saya dah agak da. Masalah yang sama kembali berulang. Masalah semalam. Kol tak dapat. Hampeh sangat. Elok jer time saya nak mengamuk tukar jadi kesatria baja hitam pegi potong wayar telefon, dapat kol. fuuuh. Lega. Okay okay. Da dapat kol, transform balik jadi manusia atau lebih spesifik seorang gadis yang ... yang ... eerr ... *bunyi cengkerik lambang suasana sepi sebab takdak perkataan untuk menggambar sifat gadis itu yakni saya*

Dialog di atas berlaku sekali lagi dengan ada penambahan.

HEM : Saya bagitaw cgpa awak dulu yer. Cgpa awak *.** dan GPA awak *.**. Awak *****.
Saya : owh yeker. Alhamdulillah.
HEM : Awak _______________________ (sila isi dengan tak lebih 21 patah perkataan)
Saya : Lar. Yeker. Aiseh.
HEM : iyer-iyer. Nanti boleh rujuk bahagian program.
Saya : owh. Okay. Terima kasih. Salam.

Kol Ida bagitaw result. Masing-masing ada azam tersendiri. Dan tidak dilupakan ada jugak terselit sesi membakar di mana masing-masing sapa study lagi banyak. Mesti lah saya yang paling kurang study (ida, tolong lah caya) Rasa lega bila dapat taw result. Walopun ia tak dapat dibanggakan mana pun. tapi saya dapat memperbaiki lagi kelemahan. Da taknak da main-main. eerr. Nak masukkan lah dalam senarai azam taun baru.

Dan masa dapat result saya tak berapa nak suka sangat. Memang dah jadi adat orang akan tanya result kawan-kawan yang lain. It's okay for me. Saya pun kadang-kadang nak taw result kawan-kawan yang lain. Nak taw result saya, saya akan bagitaw. Saya tak kedekut. Tetapi bila saya kata result okay, maksud saya ia okay. Enough. Itu saja yang saya nak kongsi. Ada jugak yang nak taw setiap subjek dapat gred berapa bagi saya tak perlu lah. Kalau saya tanya orang lain result dorang dan dorang cuma cakap "okay" bagi saya ia sudah cukup. Saya maleh nak tanya lebih-lebih. Lagipun, saya kurang berminat nak taw secara detail suma menda alah tuh. Tidak menjejaskan kualiti hidup saya pun kalau saya taktae secara detail dan hidup mereka pun tak terjejas kalau saya taktaw.

Saya pun dulu penah jugak nak kena. Ada orang interview daripada result saya sampai lah ke senarai pilihan universiti saya. Kalau ada lapan universiti kena pilih, lapan lah dia nak taw siap dengan course yang saya pilih. Nasib baik saya ingat lagi siapa mereka kepada saya. Kalau haritu saya tak sabo, memang dah lama kena perkataan serta ayat yang indah disebut tapi buruk maknanya. Saya sendiri pun tak penah tanya result dorang dari zaman dorang tadika sampai dah grad. Owh please.Ada banyak lagi menda yang saya perlu taw selain daripada taw result dorang secara detail. Kalau dorang bagitaw saya, saya dengar. Dan saya kongsi dengan orang yang saya nak berkongsi sahaja. Yang lain, sori.

Saya bertuah kerana mempunyai kawan baik yang hebat-hebat baik kawan sejak dari zaman sekolah hingga ke zaman kolej. Saya sangat bersyukur.

No comments: