Sunday, August 30, 2009

Ramadhan al-Mubarak

Salam suma. Yeah. Ramadhan datang lagi. Selamat menyambut Ramadhan. Ceh. Da posa berapa hari baru nak ucap selamat ke? Hampeh. Tapi still bulan Ramadhan lagi kan. Takpa. Taun depan sehari sebelom raya saya wish plak. Haha. Agak berciri keji di situ. Haip haip. Bukan niat keji okay. Sebagai peringatan kepada suma saja. Masa tuh da dekat nak raya sampai lupa yang posa tak abes lagi. Masih sempat lagi nak melipat gandakan amalan.

Macam mana dengan Ramadhan anda? Seronok? Bersemangat sebab nak kurus? Ramadhan saya besa-besa saja. Macam dulu jugak. Ini merupakan Ramadhan kedua saya di perantauan (eceh. Tak bleh blah. Perantauan lah sangat padahal dekat jer dengan umah) Takdak kesempatan saya nak tayang muka kat salam perantauan dalam surat khabar. Eerr. Boleh tak tukar Perak jadi Perancis? Sangat sederhana dan takdak unsure berhoyeh-hoyeh secara berleluasa. Owh ya. Ini kali pertama saya berpraktikal dalam bulan Ramadhan. Tapi tapi tapi kan. Macam besa. Saya steady jer walopun nyaris-nyaris nak terjelepuk di tepian pintu lambang penat. Saya buat-buat gagah walopun sebenarnya dah tak larat nak jadi gagah. Haha.

Ramadhan kali nih ada sedikit kelainan. Ini jugak kali pertama saya berpuasa dengan status lain. Ehem ehem. You know. Hik hik hik *deraian ketawa manja mintak pelempang sedas dua* Walopun tak dapat berbuka puasa bersama tapi takpa. Kami berbuka puasa secara PJJ. Okay okay. I noe. Sangat kesian. Redha sepenuh hati T_____T

Ramadhan kali ini jugak hamper-hampir menyebabkan jantung saya gugur jatuh ke bumi negeri Perak yang disayangi negeri Kedah dicintai. Ini suma sebab kes orang main mercun. Saya taktaw sapa insan yang sangat cerdik main dekat kawasan hostel. Rasa mcam bergoncang bangunan. Nasib baik ini bulan Ramadhan. Kita haruslah meningkatkan puji-pujian serta kata-kata yang baik. Kalau tak, peratusan untuk kuar perkataan yang indah disebut buruk maknanya akan kuar.

Seperti biasa, saya menanti kad selamat hari raya. Ceh. Baru posa dah ingat raya. Setiap tahun saya dapat kad raya tapi semakin usia meningkat selaras dengan arus kemodenan, semakin kurang kuantiti kad raya yang saya dapat.isk isk isk Eerr. Baik-baik. Kita lupakan sebentar hari raya. Fokus semula pada amal ibadah di bulan mulia. Kang nafsu mula main peranan, abes lah. Baru berapa hari posa dah sibuk-sibuk nak beli dan tak belah-belah dari shopping mall. Memang sangat tak sihat untuk rohani dan kewangan.

Oleh itu, marilah kita sama-sama melipat gandakan amal ibadah di bulan mulia ini. Beribadahlah seakan-akan ini merupakan kali terakhir kita bertemu dengan Ramadhan. Dan marilah jugak kita berdoa agar dapat dipertemukan lagi dengan Ramadhan pada masa akan dating. Amiin.

No comments: