Friday, November 20, 2009

kenapa agaknya yer...

Salam suma.

Sekarang musim budak-budak sekolah amek SPM. Zaman SPM saya dah lama berlalu dan berakhir. Masa nih menda yang saya paling lemah nak ingat angka giliran. Sumpah memang saya susah nak ingat. Sekarang pun saya mana ingat sangat nombor matrik saya. huhu. Saya taw. Sangat kesian kan? Oleh itu sila lah simpati dengan saya.

Menda yang sama jugak selalu jadi ialah kedudukan saya masa exam atau test mahupun kedudukan kelas. Saya pun taktaw sama ini satu suratan atau satu kebetulan. Selalu dapat kedudukan yang paling depan atau paling belakang atau terperosok kat penjuru. T_______T Kalau murah rezeki masa tuh, saya duduk sebelah tong sampah. T______T Tragis sungguh.

Masa SPM dulu-dulu lah. Disebabkan dewan utama dengan dewan lain-lain da penuh, kelas saya amek exam kat kelas biasa. Da tuh, kelas saya jer yang kena amek exam kat tingkat atas. Yang lain-lain suma amek exam dekat dewan. Sedih sedih. Yang lagi sedih dan sadisnya, saya ni pemegang nombor angka giliran yang sangat cantik dan bertuah. Disebabkan nombor angka giliran yang cantik dan bertuah itu lah masa exam SPM saya dapat tempat duduk yang sangat cantik. Lokasi meja saya adalah yang paling belakang dan penjuru kelas. Seyes lah. Tetiba touching. Rasa macam student angkat jer masa tuh. Masa ujian bulanan pun macam tuh jugak. Duduk paling belakang. Tahu tak keburukan duduk belakang masa exam? Ia dapat mencetus satu rasa tak senang duduk sebab tengok orang lain tulis jawapan sampai tak angkat kepala. Punya lah duk pulun menulis. Saya da start menggelabah sebab tengok orang lain duk tulis lagi tapi saya da berzaman abes tulis. haih.

Final exam sem nih pun macam tuh jugak. Kali nih duduk tak dapat dah lah nak guna slogan "apa yang penting? kerjasama" Pengajar da pisahkan tempat duduk tanpa kerelaan. Hancur punah berderai pelamin angan-angan nak duduk sebelah budak dekan. Nak amek berkat lah. Bukannya nak meniru atau mintak talian hayat. Tolong sikit yer. Dengan menggunakan sistem macam nih, sejarah lama berulang kembali. Saya dapat tempat duduk paling depan sebanyak 2 kali. Betol-betol depan meja yang pengajar duduk masa jaga exam. Giler aarrgghh. Jeling kiri kanan pun dah kecut perut mata idong suma. Dan 2 kali jugak lah saya duduk di sebelah orang yang sama sampai terkeluar ayat dari mulut kawan saya, "kita memang ada jodoh lah" adoi adoi. Tahu tak apa keburukan duduk depan? Keburukannya kertas jawapan yang paling depan akan dikutip dulu. Bila da jadi macam tuh, tak sempat lah nak tambah jawapan tuk mantapkan lagi jawapan yang sedia goyah macam jellyfish. Tapi saya peduli apa. Kalau dah kata kena letak pen, takdak maknanya nak letak pen. Saya belasah tulis lagi. hehe.

haahh. Ada lagi satu. Masa buat tugasan IT kat ICT kolej. Saya kena duduk paling depan dan penjuru. See. Saya memang tak boleh berpisah dengan penjuru. tahu tak keburukan duduk paling depan dan penjuru? Potensi untuk diabaikan adalah sangat tinggi. Macam saya halimunan. Dah lah saya nih badan kecik. Duduk pulak macam tuh. Sah-sah lah orang susah nak nampak. Masa buat tugasan IT, kena save tugasan dalam pendrive pengajar. Pendrive tuh tak sampai kat saya sebab ada yang ingat suma da save padahal saya sorang jer lagi tak save. huhu T__________T Memang nak nanges satu sungai.

Apa-apa pun suma ni kenangan indah masa jadi student. Masa dah keja takdanya nak rasa macam ni.

1 comment:

Amir' said...

memang btul penjuru ya
hmm..mjur sy start smpi abih duk dlm dewan~ tgh2 dewan plak tu meja..tpi syg time tu xde lgi cite wonderpet

haha samo la kte cik tika dh nma mula huruf A, kalu x silap la hohoho~~