Thursday, November 05, 2009

Kembali

Salam suma.

Tika is back! Kembali ke rumah tercinta. (kesat air mata) Banyak menda yang saya nak tulis. Banyak yang dah berlaku. Saya pun tak berapa yakin saya boleh ingat suma yang berlaku dengan baik. Suma yang berlaku saya cuba semat dalam hati dan pahatkan dalam minda supaya tak hilang. Cuti mula dan kelas abes. Sangat lega. Rasa saya hidup kembali daripada menjalani kehidupan yang sesak. Rasa nyaman jer walopun sebenornya tak nyaman sebab tadi ada brader mana ntah hisap rokok berhampiran saya kat stesen bas. heehh. Stesen bas patut buat zon dilarang merokok lah saya ingat. Takdak lah saya rasa macam tercekik. Saya taknak paru-paru ternoda dengan molekul gas beracun yang singgah tak bagi salam kat paru-paru saya. Saya pegi kat brader tu kemudian amek rokok dia dan pijak selumat-lumatnya. Brader tu menangis teresak-esak sambil berlari anak beredar dari situ. Saya tersenyum bangga dengan hidung kembang kempis. Macam nak meletup jer hidung. haahh. Baru taw. Terasa diri seperti kesatria baja hitam yang telah berjaya menyelamatkan bumi.

Owh ya. Part saya amek rokok dan pijak tu cuma rekaan dalam minda saya sahaja. Kalau nak buat dalam realiti memang saya tak berani. Sebab brader tuh beso orangnya. Saya nih kalau duduk sebelah dia umpama semut merah jer dia umpama gajah hitam. Sebelom nak belasah orang tengok dulu sapa lawan kita tuh. Sila ukur di badan sendir, bukan badan jiran sebelah. Kang main redah tak pasal-pasal lebam mata. Tak sanggup babe. Kang ada pulak konpius saya dengan kola bear. Mungkin tahap kecomelan kami sama hingga ada yang terkonpius. hehe. (sedia menerima kutukan "boleh blah" )

Cadangnya nak gerak awal tapi memandangkan barang tak pack lagi lewat sikit gerak. Kebetulan pagi tuh hujan turun secara romantiknya. Saya dan Akma tumpang Kak Wan (senior farmasi) yang kebetulan nak kuar. Kak Wan drop saya dan Akma kat Stesen Bas Medan Kit memandangkan bas antarabangsa beliau (abes aku kena bambu nanti kalau dia baca. hehe) ada kat situ. Saya yang merendah diri naik lah teksi ke Stesen Bas Medan Gopeng. Dalam teksi baik punya borak dengan pak cik teksi yang kebetulan orang Kedah. Pak cik teksi yang banyak cakap. Saya iyerkan jer apa yang pak cik tuh cakap sebab saya berada dalam zon mamai. Pengaruh hujan romantik. Nasib baik jalan tak jem. Lagipun tak beli tiket bas lagi. so tak kisah sampai pukul berapa pun.

Orang jual tiket bas memang pandai tabur janji manis. Tiket bas tulis bas sampai pukul 12.30 tengah hari tapi bas sampai pukul 1.30 petang. !@#$%^&* Panas jer duduk tunggu lama. Nak usha mamat ensem tak boleh sebab takdak mamat ensem pun. Hampeh. Kalau usha kang tak pasal-pasal saya kena langgar dengan feri Pangkor. Mintak dijauhkan. hehe. Tumpang lalu. Gurau jer. Tak buat pun. hehe. Ampun ampun.

Bas yang bertanggungjawab bawak saya pulang ke tanah tercinta bumi Kedah Darul Aman adalah Kesatuan. Saya sebenornya serik jugak naik bas nih tapi entah sebab apa saya naik jugak. haih. Penumpang bas tak sampai 10 orang. Yang nak turun Butterworth cuma 4 orang. Iyer. Betol weih. 4 orang jer dan suma perempuan. Ada yang nak pegi Thailand. Sampai dekat hentian mana ntah bas berenti untuk rehat kejap. Saya memang da kebulur abes turun pegi beli buah dengan riangnya. Naik bas brader bas tanya

" Awak pegi Butterworth kan?"
"A'ah"
"Awak turun naik bas Durian Burung kat sebelah nih. Dorang tuh taknak pegi Thailand pulak"

Saya blur.

Dengan muka mamai, angkut khazanah alam naik bas Durian Burung kat sebelah bas saya. Dalam hati terlepas jugak kata-kata indah disebut buruk maknanya. Bagitaw pak cik driver bas dan saya pun naik bas.

Yang bestnya.

Bas nih dua tingkat. Yaaaahoooooo. Nasib baik tak berhoyeh-hoyeh depan bas. Tunggu apa lagi. Naik tingkat atas duduk paling belakang. haha. Sambil layang lagu klasik tengok bas lain yang gerak kat sebelah bas yang saya naik. Alahai. Rendahnya kome yer. Iyer iyer. I noe.Terdapat sedikit unsur jakun . aarrgghh. Peduli apa. Nampaknya dia saya dimakbulkan nak naik bas 2 tingkat. hehe. Memang tak boleh blah. Jap jap. Nak kesat air mata terharu kejap T__________T

Sampai umah adik tegur.

"aaaiii akak. Hang tiap-tiap kali balik umah mesti pakai baju baru"
"Besa lah. Akak kan budak Mara. Mestilah kaya. haha"
"Boleh blah lah akak"

Nasib baik mak tak dengar jawapan yang saya bagi kat adik tadi. Kalau tak confirm kena ceramah. hehe.

No comments: