Thursday, August 20, 2009

let's make a difference

Salam suma. Setelah beberapa purnama akhirnya saya dapat jugak sebuah beg baru. ehem ehem. Sangat suka. eerr... Sebenarnya bukan nak citer pasal beg baru atau kucing belakang hostel dapat baby baru yang comel giler sampai saya rasa nak culik bawak balik hostel letak dalam balang kaca. Bukan bukan. Kali nih ia berkaitan dengan program tuk subjek Bahasa Inggeris. Nih suma idea Miss Farah. Miss, tumpang lalu :)

Saya selaku setiausaha yang rajin berusaha dengan penolong saya yang jugak setia berusaha, Jaa dengan gigih dan gagah mengarang surat untuk mintak kebenaran buat program amal lagi mulia. Sekarang saya da pakar buat surat. haahh. Cakap jer nak surat apa. Surat carwash, surat nak pinjam meja bangku (taktaw sapa punya keja kata nak guna meja ngan kerusi pun kena mintak kebenaran. memang nak lastik idong) Jangan korang mintak surat nikah dengan surat mati dah lar. Saya memang taktaw. Gila kau mintak surat tu aku buat?

Lepas survey dan buat pilihan akhirnya kami memilih umah Anak Yatim Jasa. Boleh tahan jauh jugak lah dari hostel. Macam besa lah. Pak Mail yang pi amek ngan anta balik. Sungguh besar jasa Pak Mail. Sebelom sampai umah anak yatim, lambang banyak masa lagi kot. Kami sesat jalan. haih. Nih lar akibatnya malu bertanya sesat jalan walopun sebenarnya bukan sebab malu bertanya tapi sebab silap masuk jalan. Kalau tak, kami memang da pi Convo Fair kat UTP. Niat murni tuh dibantah keras oleh Farah sebab dia kata saya ada niat nombor dua. hampeh. Takdak niat lain lah. Betol. Tolong lah caya walopun ada jugak terlintas di hati. Okay. Niat tuh melintas tak bagi salam. Dia tak singgah pun. hehe.

Ate kome ingat nak pi sana main redah tak bagi salam ke haah? Kena ada name tag okay. Ia direka oleh Syikin (tenkiu Syikin) Suma yang terlibat kena pakai. Tapi saya taktaw hukum pakai name tag nih sama ada diwajibkan atau disunatkan pakai. Saya pakai jer. Walopun ia suma sekeping kertas tapi sangat bermakna. Ingat nak buat kenangan di hari tua bagi cucu tengok tapi apakan daya tak tercapai niat saya. Adik kecik da amek. Takpa. Saya redha walopun menanges dalam hati T________T owh ya. Nama program kali adalah Let's Make a Difference. Nama men tangkap muat sebab takdak masa dah nak pikir nama gempak sebab nak kena buat surat cepat.

Ini t-shirt kontroversi yang kami pakai masa hari tuh. Cuba anda suma lihat. Comel kan? Maksud saya t-shirt okay. Ada logo radioaktif dengan nama kolej. Bukan membawa maksud si pemakai. Jangan pikir lain. haahh haahh. Babap kang.

haah. Ini pulak pandangan dari hadapan. Terima kasih kepada Boy dan Paa kerana sudi menjadi model baju ini. eerr. Paa nampak taf dan gagah dengan t-shirt tersebut. haahh. Tunggu apa lagi. Sapa nak nampak taf dan gagah boleh lah tempah t-shirt berkenaan. Mari beli! *bunyi loceng eskrem* Mari beli *bunyi loceng eskrem* Tunggu apa lagi. Dapat ia sekarang jugak. Sesungguhnya anda rugi kalau tak beli. Mari beli! *bunyi loceng eskrem* Kalau tak beli sangat rugi.

Enough dengan promosi. Move.

Pagi-pagi lagi adik-adik kat sini dah redi. Dorang dah berkumpul sebaik saja kami suma sampai padahal kami yang nek bas paling lambat sampai lambang silap jalan sesat perjalanan T_______T Dorang boria pakai baju kaler merah, kami boria pakai baju kaler hitam. eh eh. Macam kenal jer tema kaler merah dengan hitam. Ada orang tuh taw tema kaler hitam ngan merah tema kaler apa. hehe. Hai awak :P

Aktiviti dimulakan dengan pembahagian kumpulan dengan adik-adik oleh Farah. Saya masuk dalam kumpulan mana? Saya universal. haha. Komuniti tertinggi tak terlibat dalam mana-mana kumpulan tapi boleh ja nak masuk. Suka hati tangan kaki nak masuk kumpulan mana. Macam besa jugak, setiap kumpulan kena bagi nama kumpulan, buat poster, trademark (pengaruh masa orentasi dulu) dan persembahkan kat depan suma orang. Nasib baik tak kena buat bangunan ke apa ke yang guna straw atau suratkhabar. Sumpah aku cemuih dan menyampah. Pegi orentasi atau kem mesti kena buat menda alah tuh dari zaman skolah sampai lah masuk uni. haih. Bila tanya motif buat aktiviti tu, jawapannya nak tengok kerjasama dan menda alah lain lah. Dah tak ingat motif lain sebab kecewa sangat. hehe.

haah. Ini poster kumpulan saya. Sumpah comel. Okay saya syok sendiri kata poster ni comel. Sebab apa comel? Sebab saya yang tulis dan lukis. Yang lain tolong sapot bagi idea. Tapi tapi tapi kan. Bukan saya sorang yang kata poster ni best. Pengadil yang amek markah kumpulan pun kata okay. Fine. Okay tak bermaksud comel. T____________T Nama kumpulan adik-adik yang bagi sambil disapot sepenuhnya oleh kakak-kakak dan abang-abang padahal kakak ngan abang yang excited lebih. Adik-adik steady jer. Yelah. Zaman kami dulu mana ada hero haiwan macam Wonderpets nih.

Ini masa persembahan nak tayang poster comel dan trademark kumpulan. Sekali lagi kakak-kakak dengan abang-abang yang excited lebih. Adik-adik steady jer. aarrgghh. Peduli apa dengan status kakak or abang. Masa nih lah nak lepas gian menari. Pegi mati tepi-tepi dengan malu. Nampak kan budak laki yang pakai baju merah nombor 2 dari kanan? haah. Nama dia Halim. I like him. Sebab apa saya suka dia? Entah lah. Kali pertama bertentang mata (eceh) saya senang dengan dia. hehe. Guess wat? Kumpulan saya menang untuk persembahan terbaik. yeah. The Star Wonderpets is the best.

Kami ada jugak tolong kemaskan kawasan umah anak yatim dan dalam umah sekali. Saya awal-awal da pegang tender mop lantai dan yang selain daripada yang berkaitan dengan habuk. Saya memang tak boleh kena habuk. Bukan tak boleh kena langsung tapi dalam kuantiti yang banyak. Kang mula lah bersin sampai rasa macam nak tercabut idong tudung suma lah. Abes tudung senget. Pastu laju jer hingus plus air kuar. Meleleh jer. haih T_________T

Tapi seyes lah. Kebulur giler lepas buat keja. Rasa cam tak makan dari zaman Hang Tuah lagi. Berapa kali saya minum air pun saya taktaw. Nak tunggu nasik lambat lagi. Belasah jelar minum air sampai kembung. Abes muncet perut. Sampai jer nasik terus terkam. hehe. Takdak lah lapo sampai macam tu. Gila hang? Da macam zombie ja. Saya tetap jadi kakak yang baik walopun tengah kebulur giler dengan bagi adik-adik makan dulu. Berselera betol dorang makan. Kesian saya tengok. Kalau tengok saya lagi kesian. Burung yang tengok pun simpati dengan saya.

Lepas makan, suma pi solat Zohor berjemaah kat ruang tamu asrama tapi asing antara lelaki dengan perempuan sebab tak muat nak campur. Yang mana redflag duduk diam-diam kat belakang. Jangan dok berhoyeh-hoyeh plak. Kang tak pasal-pasal dapat cop mohor cap 5 jari.

Banyak jugak game yang kami main. Dan sekali lagi, yang excited nak main kakak ngan abang. Adik-adik steady ja. Banyak game yang ada. Dalam banyak-banyak game tu saya ingat dua jer nama game. Music chair dengan bawak bola ping pong dalam sudu. hehe. Hampeh betol.

haahh. Game main susun huruf jadi perkataan memang best. Excited giler. Tetiba masa main nih rasa diri sangat muda. Macam umo dok belasan taun lagi padahal takdak lah muda mana pun. Tapi memang umo saya belasan taun lagi. Tak masuk 20 taun lagi. haahh. Jangan pertikaikan keremajaan saya. haha.

Drooling abes tengok ni. Sapa tak tengok cepat pegi tengok sekarang jugak. haha. Rasanya pun memang sedap. Sebelom makan kek yang sedap, ada upacara bagi hadiah ngan potong kek. Abes aktiviti, kami pun pulang lah ke hostel dan umah masing-masing. Kami berasa gembira walopun baju basah kena ujan, muka comot kena tepung dan tudung senget.

By da way, thanx Kak Lin sebab bawak kami makan Mcd malam tu walopun lepas tu kami tumpas ketiduran macam daineso sampai tak wish gud nite. hehe

Meh lar tengok gambo-gambo sepanjang hari program.

GALERI PROGRAM AMAL DAN SELAMAT BERAMAL

No comments: