Thursday, March 05, 2009

sunshine in my pocket

Assalamualaikum

Apa khabar anda semua? Saya sihat dan baik sahaja tidak terhingga.

Aik. Kata nak berehat kejap dari online? Cannot tahan lar. Mesti kena online walopun kejap. Oleh kerna aku sudah ghairah sangat mahu online, aku pun online lar pada malam semalam. Semalam. Harini pun online jugak. Walaupon sangat sibuk dengan assignment dan test yang bakal menjelma. Peduli dulu dengan assignmnet dan test. KIV. Nafsu online first. Dengan itu, aku pun pegilah online. Astaghfirullah. Sangat syaitonirrajim. Bawak ngucap Tika. Ingat Tuhan.

Okay. Mari kita masuk ke isi utama.

Semalam aku, mak dan adik tengok Bersamamu. Macam besa lar, akan ada penitisan air mata yang terjadi. Aku steady lagi. Keluar peluh jer. hehe. Sebab tengah mesej dan baca suratkhabar. Kisah duka keluarga yang disiarkan Bersamamu kali nih sangat menarik perhatian.

Keadaan umah yang sangat daif. Makan cuma alar kadar. Sangat sedih melihat kehidupan mereka. Tapi satu yang aku kagumi. Semangat ibu yang mahu menyekolahkan semua anak-anaknya walau dengan cara apa sekali pun. Walau sukar macam mana pun. Walaupun dengan bekerja menoreh getah. Pelajaran anak-anak tidak diabaikan. 2 orang anaknya telah berjaya memasuki institusi pengajian tinggi. Salah seorangnya Dean's List every semester.

Kenapa seorang pelajar yang datang dari sebuah keluarga yang susah boleh berjaya dalam pelajaran sedangkan kita yang hidup dengan segala kemudahan dan kesenangan tak boleh berjaya seperti dia? Macam-macam kesenangan dan kemudahan kita dapat. Laptop yang beserta broadband (coming soon). Buku rujukan. Henpon, masyaAllah. Giler punya canggih. Lagi canggih dari komputer. Every month parents masukkan duit kalau tak cukup. Kereta. Motosikal. haih. Macam-macam lagi lar. Tapi bila exam. Hampeh. Result ntah apa-apa.

Pokok pangkalnya pada diri sendiri. Macam yang Ah Chong (taukeh kedai runcit) selalu kata, sendiri mau ingat lah. Kita yang menetukan masa depan kita.

3 comments:

idham said...

benar..memang semua kembali ke kita sendiri, mau maju atau enggak..
jadikan contoh tadi sebagai pemicu sumangat...

AmirHaddatsa said...

adei sbb tu kat rmh sensitif skit tgk cte2 gni..

heh oleh itu drma skit2 kat drg tu gna cek yg baru aprove tu..

cik tika said...

to idham :

betul tu.
saya setuju :)

to amir :

dah ada peruntukan tuk suma tuh. :)